grönsaker i kylen blir grönsaker i magen

Igår kom min första leverans från Årstiderna. Det var hur trvligt som helst att komma hem till en grönsakslåda utanför dörren, men jag tyckte att innehållet var lite lite för pengarna - drygt 200 kr. Men - allt är ekologiskt och närodlat, det är faktiskt värt att lägga lite pengar på. Jag tyckte dock att det var lite för lite knölar - bara potatis och svartrot.


Men jag har ändå mycket grönsaker nu - jag ver på Coop Forum när dom öppnade här i Nynäs igår, helt galet mycket folk, jag stod i kö i närmare 1½ timme... Jag kommer nog att skaffa en scanner, det kortar kötiden betydligt (även om det förstås inte kommer att vara så här hädanefter...), och så slipper jag räkna i huvudet, som jag alltid gör nu. Men i alla fall. Växtmjölk-kylen var riktigt bra, mycket att välja på, och till bra priser (bäst priser i Nynäs, tror jag) - jag köpte Coops egen sojamjölk - 12.50 för en liter. Jag har inte smakat än, men är den god, så känns det som ett självklart val. Det var en stor och välsorterad grönsaksavdelning, mycket ekologiskt som ine var mycket dyrare än vanligt grönt. Och så hade hela affären mycket KRAV-märkt - mycket bra. Men annars hade jag svårt att hitta vegansk mat - jag hittade ingen tofu, ingen "färskost", bara Hälsans Kök och quorn i frysarna... Lite synd, för jag tycker att Coop ska vara en vegetarisk förebild, inte bara en ekologisk - det hänger ju faktiskt ihop.


När jag har kylen full med grönt, så lagade jag riktig lunch idag - det var ett tag sen sist. Jag delar med mig av dom bra delarna (hänger du med nu Linda?):


Jag stekte 1 liten butternut squash (skalad och urkärnad, skuren i bitar), 1 litet savoykålshuvud (eller 1 klyfta av ett stort - strimlat) tills det var brynt och mjukt, när det började närma sig färdigt kryddade jag med salt, citronpeppar och lite sirap på kålen. Samtidigt som det stekte, så kokade jag två fasta potatisar (skurna i större tärningar). När squash och kål var färdigt, så tog jag upp det ur stekpannan (om man har två stekpannor, så behövs det förstås inte), och stekte sen potatisen (som jag strött lite ströbröd över) och majrova (skuren i bitar) tills det fått färg, samtidigt stekte jag på en veg-burgare (köpt på Willys). När potatisen/majrovan stekt klart saltade jag, blandade sen ihop alla grönsaker och serverade med burgaren. Jag lät förresten några kvistar timjan ligga bland de varma grönsakerna när jag stekte potatisen - jag är ingen timjanfantast, men den kom med lådan från Årstiderna - och tänk, det smakade bra!

Så, enkelt, okrångligt och gott - och så har jag berättat precis hur jag gjorde. Jag vet att det finns dom som uppskattar det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback