krossade potatisar

Jag har inte provat det här receptet, men det var väldigt lovordat där jag hittade det, och så var det väldigt tjusigt utformat också...



Apropå potatis, så gjorde jag snabb och god middag igår - potatismos med "kött"gryta. Så här enkelt var det:

Till potatismoset kokade jag mjölig potatis (skuren i bitar), 4 stora borde bli lagom för 2 pers. När dom var mjuka, så hällde jag av vattnet, lade i ett par klickar mjölkfritt marg och en skvätt sojamjölk, och så mosade jag. Krydda som ni vill, kanske med salt, peppar, muskot. Eller ta mycket margarin, så behövs inga fler kryddor...

Medan potatisen kokade, så tog jag en burk Kinafärs, tog bort bambuskotten, och hackade sedan färsbitarna i lagom stora bitar. Sedan lade jag dom och svamparna i en gryta, hällde på havregrädde (sådär 1 - 1½ dl) och kryddade med ½ buljongtärning, peppar, soja och salt. Jag råkade ta för mycket salt, så var försiktig - smaka av innan du börjar salta. Och sedan lät jag bara alltihop bli varmt.

Jag hällde bara grytan över potatismoset, men kan tänka mig att gröna ärter vore gott till, eller lite inlagd gurka.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback