ugnsgrönsaker och panerad tofu

Jag gjorde god mat igår kväll, och eftersom det mesta skötte sig själv i ugnen, så var det lätt som en plätt också.

Jag satte ugnen på 225°, och började sedan att skala och skära rotsaker: morötter, palsternackor, sötpotatis, och så färsk brysselkål (jag avskyr egentligen brysselkål, men jag läste att dom var goda att ugnssteka, så jag var tvungen att prova - helt ok, visar dom sig att vara). Morötter i smala stavar, sötpotatis i mycket större, palsternackor däremellan och brysselkål hela. Sedan lade jag dom i en ugnsform, ringlade över olivolja, saltade, pepprade och hade på chilipulver, och så ca 30-40 min i ugnen, tills dom blivit bruna och är lagom mjuka. När det fattas ca 10 minuter på rotsakerna vände jag marinerad tofu i en blandning av vetemjöl, ströbröd, salt och peppar, och stekte sedan i het olja tills dom är gyllene och frasiga. Jag gjorde sedan en snabb havregräddsås i stekpannan där tofun hade legat, men den blev rätt menlös och hade lika gärna kunnat hoppas över.

image138
Och eftersom jag skaffat en kamera, så blev det en bild också! Ber om ursäkt för den dåliga skärpan - vi håller fortfarande på att vänja oss vid varann!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback