lasagne

Jag gjorde en så jäkla god middag igår, och både enkel och billig dessutom, bara positivt alltså!
Jag gjorde ungefär så här:

Lasagne

Gör en tomatsås, jag fräste ihop lök, purjolök, paprika och majs i olivolja, hällde på tomatkross och ett par deciliter vatten, såsen ska bli ganska tunn. Krydda med en buljongtärning, salt, citronpeppar, lite spiskummin, gurkmeja, basilika, oregano och cayennepeppar och låt koka. Tomatsås blir bara bättre ju längre den kokar, så gärna minst en halvtimme. Eller så använder du ditt eget favoritrecept på tomatsås.
Smörj en form med veg. margarin, varva sedan äggfria lasagneplattor och tomatsås, börja och avsluta med ett såslager.
Koka en vitsås på 5 dl veg. mjölk (jag använde soja). Koka upp mjölken, krydda med salt och citronpeppar, rör ner en redning på ca 1 dl mjöl och mjölk (som blandas till en ganska tunn smet). Låt koka tills såsen tjocknar, det tar ett par minuter. Häll sedan vitsåsen över lasagnen.
Grädda i 175° i 45-60 minuter, tills lasagnen är gyllene och genommjuk.
73741-5
Superenkel och supergod! Prova! Tänk på att lasagne faktiskt är en av de rätter som blir bättre av att stå ett tag, den blir stabilare, mindre rinnig. Men den är god vilket som.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback