legaliserat seriemord?

Ja, jakt alltså. I mina ögon är det just vad det är - seriemord, lustmord, massmord - you name it. För djurfabriker och slakterier kan man hitta nån slags ursäkt - okunnighet, känslolöshet, ekonomi (alldeles särskilt ekonomi), men jakt! Att för sitt eget höga nöjes skull döda levande varelser, som avkoppling, som hobby (jag går inte på "som mat"-delen - det är inte speciellt många rävar, ekorrar och grävlingar som hamnar på middagsbordet). Dessutom används det som TV-underhållning! Man skulle lika gärna kunna följa med Jeffrey Dahmers vidare äventyr varje vecka (jag vet att han är död...). Vad händer nästa vecka? Hur många unga pojkar hinner han tortera och mörda, vad kan han tillaga för gott, månntro? Han och hans likar hamnar i alla fall i fängelse, jägarna kan fortsätta år ut och år in, och hänger dessutom upp troféerna efter sitt blodiga hantverk i vardagsrummet.
Min lilla åsikt, bara. Här kommer lite fakta, ur Lisa Gålmarks Djurrätt (jag har uppdaterat siffrorna där jag hittat nyare):

"För mig ter det sig skändligt att jägarna i stort sett rår om och bestämmer över viltet, använder markerna som nöjessjutfält och djuren som mål för rekreationsdödande"
R. Åke Norberg, docent i zoologi, Sveriges Natur, nr 4/95

73741-10

I Sverige dödas ett stort antal djur genom jakt. Jaktåret 2004/2005 dödades enligt Jägareförbundets statistik 18 400 vildkaniner, 35 100 skogsharar, 56 100 fältharar, 64 600 rävar, 5 600 bävrar, 22 300 grävlingar, 18 800 vildsvin, 96 536 älgar och 148 000 rådjur (siffror från
Jägareförbundet och Naturvårdsverket), dessutom sådär 150 000 fåglar av olika slag (järpe, orre, tjäder, morkulla, nötskrika ringduva).
Enligt en undersökning som gjordes 1999 av Svenska Jägareförbundet föll 75 procent av de påskjutna älgarna i närheten av skottplatsen, 11 procent ramlade inom 100 meter från skottplatsen och 13,2 procent (motsvarar cirka 13 200 djur) flydde längre och eftersök anordnades. 4,5 procent (ca 4 500 påskjutna djur) hittades aldrig över huvud taget. Jägareförbundet kallar detta att två procent av älgarna skadskjuts. (från Riksdagens motion 2002/03:MJ387) Ännu fler rådjur skadskjuts, eftersom de jagas med hagel. Många menar att det är många fler älgar som skottskadas, en siffra är totalt 40% av de som blir skjutna; att det handlar om stora mörkertal är klart. 
 Dessutom har Jägareförbundet infört en ny tolkning av begreppet "skadskjutning". Det avser då endast skadskjutningar som aldrig reds upp. Djur som får käken bortskjuten, vars ben och buk är pepprade med skott men som kan gå i timmar eller dygn innan de får nådaskottet eller dör av skadorna, räknas inte som skadskjutna. Den nya definitionen förklarar då Jägarförbundets siffra på 2%.

73741-1173741-12

En annan företeelse som dykt upp är jakt i hägn och uppfödning av djur för jaktändamål. Vildsvin och hjortar hålls i hägn enkom för att jägare ska få skjuta ihjäl dem. Fasaner föds upp i fångenskap för att jägare ska få förlusta sig med att få skjuta prick.
 Jägare hävdar ofta att rovdjuren måste hållas i schack. Vargar, björnar, lodjur måste hållas efter av olika skäl. Samtidigt hävdas att jägarkåren gör ett viktigt arbete genom att hålla älg- och rådjursstammarna nere. Dessa påståenden är naturligtvis inte förenliga. Fler rovdjur kan göra bätrte, ekologiskt riktigare "viltvårdsarbete" än vad människor kan.

73741-13 73741-15 73741-14

Min lösning på vilt-"problemet" är alltså att låda djuren och naturen sköta sig själva. Det har dom gjord i miljontals år innan vi kom, och kommer att fortsätta med det (om det finns någonting kvar) när vi är borta. Och om någon tror att jag är en noll-åtta utan någon koll på vilda djur, och vilda rovdjur, tänk om. Jag är uppväxt i norra Jämtland, vi har haft lodjur på altanen, vi har haft björn i hästhagen, men jag tror fortfarande inte på jakt, och jag inbillar mig att, om vi uppför oss respektfullt gentemot dom, så får vi detsamma tillbaka. 

En liten länk till en till med åsikter: http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,813212,00.html
Läs mer om jakt hos Förbundet Djurens Rätt.




                                                                                     

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback