delfinerna på Kolmården

Djur på zoo är i allmänhet inte bra, det är svårt att uppfylla kraven på naturligt leverne (i de fall det är nödvändigt för att rädda utrotningshotade djurarter, för senare utplacering, då kanske det är ok), men lika uschligt som delfiner i fångenskap är det få djur som har det. Jag har hämtat fakta från Lisa Gålmarks excellenta bok "Djurrätt".

1998 hade delfinariet orsakat 38 delfiners död [hittar ingen nyare siffra], och hälften har dött inom ett år efter ankomsten. Av de andra har bara tre överlevt längre än åtta år i fångenskapen. I de små bassängerna får delfinerna hudproblem av det klorerade vattnet, och kan även bli blinda. Stressen som orsakas av den utarmade och onaturliga miljön ger dödliga sjukdomar. Idag har Kolmården åtta [den nyaste siffran jag hittade] delfiner, de flesta av dessa är viltfångade.
Delfiner kan bli 40 år, och i det fria simmar de 65-160 km per dag. I fångenskap lever de inte ofta längre än upp till tonåren.

73741-8

Det finns inte sådär himla mycket som rättfärdigar till delfiner i fångenskap. Om vi slutar gå på Kolmårdens Delfinarium, så slutar dom hålla delfiner, simple as that. Utnyttja din makt som konsument, så kommer förhoppningsvis all världens delfiner att simma i frihet i framtiden!

Kommentarer
Postat av: Cecilia

Lilla, lilla, lilla vän. För det första så fångar delfinariet inga delfiner (hör själv hur det låter!) Menar du att dem tar en sväng söderut och drar fram håven? De delfiner som finns i fångenskap är där för att de har blivit allvarligt skadade och sedan inte kan överleva i fritt tillstånd. Delfinariet har endast delfiner som är födda på andra eller detta delfinarie i Sverige, det sker byten mellan olika parker. Dessa delfiner är ambassadörer för sina meddelfiner ute i haven, de försöker väcka engagemang och intresse. Om vi sprider kunskap om delfiner så går delfiner en mycket bättre framtid till mötes.
Även om alla skulle sluta gå till delfinariet så skulle de inte stänga igen, delfinariet finns där för delfinerna. Ekonomin skulle inte påverkas direkt av om ingen gick till delfinariet, det finns nämligen ingen kostnad för att gå in där. Detta för att så effektivt som möjligt kunna sprida kunskap.
Alla dessa delfiner har fått ett betydligt längre liv än de hade fått ute i det vilda.
Sedan så vill jag påpeka att delfinariet hade en delfin som dog nära fyrtio-sträcket och har ett antal som närmar sig 40-sträcket just nu.
Jag tycker att det är underbart att det finns så engagerade människor som du, som verkligen bryr sig om våra levande medvarelsers öden. Men, det minsta vi som läser dessa stycken kan begära är sanningen vilket jag här har lagt fram. Märker även att jag har hittat helt annorlunda info än dig när det gäller många siffror. Jag har stöd för mina siffror. Har du?

2006-11-03 @ 14:33:28
Postat av: malinmorot

Lilla vän? Förmodligen är jag äldre än dig, och betydligt mindre naiv. Nej, man åker inte ut i båtar med en håv, man köper av människor som har fångar delfinerna (på samma sätt som man gör med papegojor och reptiler t ex), att tro att delfinariet gör en humanitär insats är som att tro på att jakt är till för djuren - 99% av mänsklighetens inblandning i djurens vara eller icke vara är för människans skull, inte för djurens.
Information har jag hämtat hos Lisa Gålmark, som både är kunnig och informerad, gå även in på Djurens Rätt (http://www.djurensratt.se ), de har all information du kan önska. Sen kan vi snacka om sanningen!

Postat av: Hanna

Hej jag håller med dej helt!
Jag tycker inte att delfiner hör hemma i en liten pool. Delfiner ska kunna simma fritt i havet tillsammans med sin flock. Vilket kolmårdens små pooler inte uppfyller. Jag har läst att det har dött närmare 60 delfiner på kolmården, de överlever inte änns tonåren! Jag har till och med läst att de kan ta självmord, genom att simma in i poolkanten!
Väldigt synd tycker jag, för delfiner är så inteligenta och fina djur.
Men jag tycker inte att nått djur förtjänar att hållas inlåst i en djurpark, eller ännu värre cirkusar.
Så om en delfin fick välja, skulle den välja att plaska omkring i Kolmårdens pooler och tvingas göra konster, eller skulle den välja att simma ute i det fria havet tillsammans med sin familj, hmm?
Jag håller mej borta från både djurparker och cirkusar för jag tycker att djur som lider inte är något nöje. Det tycker jag att ni andra också ska tänka på!!!! Och svar på cecila: In my ass att det bara är sjuka och skade delfiner som kommer till kålmorden, de tror jag inte ett ord på!!

2008-03-28 @ 20:02:34
Postat av: mia

Du har rätt. Och det med att delfinarier inte tjänar pengar är bullshit. och den forskning som pågår på delfiner SOM är den ENDA viktiga anledningen ges inte ens några resultat för tama delfiner har utvecklat ett helt annat beteende än vilda och även att ebn delfins ekolodssystem fungerar inte i batongburk. jag rekomenderar även lotten odh bok - människor & delfiner.

2008-11-07 @ 11:08:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback