värdelöst köpstopp...

Jag vet inte om jag kan kalla det ett köpstopp, närjag fuskar varje månad... Det är inga stora fusk (men så har jag inga stora pengar heller...), men det är utanför köpstoppsramarna. Jag tror att jag har varit för överambitiös - hur kunde jag ens tänka att jag skulle kunna binda mig för någonting ett helt år?! Jag som inte ens kan äta veganskt ett helt år i sträck utan att fuska med choklad och glass (de största orsakerna till mina avsteg), och det är verkligen något jag tror på, faktiskt något av det viktigaste jag vet. Så jag kliver av mitt köpstopp här och nu, men - jag fortsätter att försöka få ordning på mina finanser, och försöker att hejda mina köpimpulser - ger jag efter för bara 2-3 onödiga köp, istället för 10, så är det ett stort framsteg!

Med det sagt - det kom en rea-katalog från Panduro igår, och allt var JÄTTEBILLIGT. Sådär en femma eller en tia-billig. Så jag skrev en lång lista på en massa saker som skulle vara väldigt trevliga att ha när jag chunkar mina chunky pages, och även om listan blev rekordlång, så blev det fortfarande jättebilligt. Hoppas bara att några av sakerna finns kvar...

Och med det sagt - jag kommer fortfarande att välja second hand framför nyproducerat (om det inte är rea, eller rea på rean), men det har jag alltid gjort, så det är ingen större skillnad. Och jag kommer fortfarande att försöka utöka den ekologiska delen i min matkorg, och att tänka mer miljövänligt, det har jag också alltid gjort, så det är ingen större skillnad heller. Hmmm... Jag vet inte hur jag ska göra skillnad, när allt är som jag alltid har gjort det... Men kanske en större medvetenhet, om mina köpvanor/utgifter?

Kommentarer
Postat av: jessi

Du gör nog rätt, det är ingen idé att ha köpstop om man inte klarar av det. Bättre tänka medvetet som du redan gör. du verkar kommit långt redan!



kram

2009-02-20 @ 14:21:17
URL: http://) www.lyckoljus.blogg
Postat av: SaraMy

Jag tycker du tänker aldeles vettigt endå!

Hellre bara 2-3 onödiga köp än 10, precis som du säger. Cold turkey har aldrig varit min melodi heller.

Så småningom kanske du märker dessutom att dom där 2-3 köpen inte ens heller är speciellt vanligt förekommande. vem vet. Heja!

2009-02-20 @ 20:33:48
URL: http://heartsandunicorns.blogspot.com
Postat av: Anna

Bättre att fatta ett beslut (även om det innebär att ge upp) än att gå runt och ha dåligt samvete!

Ju mer man försöker förbjuda sig att göra saker, desto mer vill man göra dem.

2009-02-23 @ 22:06:12
URL: http://dansabarfota.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0