lapptäcken och plädar


Något som jag tycker är svårt att hitta, är filtar och plädar, och hittills har jag nog aldrig köpt en enda - dom har följt med prenumerationserbjudanden, varit presenter, eller helt enkelt nedärvt från någon syster (som den senaste). Att köpa billiga fleecefiltar på Ikea är en lösning, men med stark betoning på nödlösning, och alltså något som jag inte har fallit för hittills.

image96

Sedan hittade jag jag den här i en blogg (klicka på bilden!), och kom på att ett lapptäcke var något jag absolut behöver, så jag har börjat samla lappar - men med en liten tvist: jag ber alla som jag byter paket med att skicka en bit bomullstyg i dom rätta färgerna (vitt, rosa, ljusturkos och ljusgrönt), så blir lapptäcket också en världskarta. Än så länge har jag lappar från USA, Portugal, Kanada... Men det är ett evighetsprojekt - mina lappar räcker till ett litet hörn, kanske....

image98

Sedan hittade jag den här pläden, helt underbar, och en sådan är helt klart på min att-göra-lista, men kanske i färre, och blekare, färger. Men den lär sluka mängder av garn, så den får vänta... Samma tjej (klicka på bilden!) började sedan på en pläd av mormorsrutor, och det var då det slog mig. Klart jag skulle göra en pläd med mormorsrutor! Men vilka färger?

image99

Det är klart att den blir vit, och med få,  jättestora rutor, i stället för många små. Det tar sin tid, men går framåt - två rutor till, så har jag hunnit halvvägs (om jag inte räknar kanten runtomkring), och jag tror att den kan bli bra. Hurra - min första egenhändigt införskaffade pläd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0