köpstopp (med några reservationer)

Jag hörde på radion igår, troligen på Morgonpasset, eftersom det är mest det jag lyssnar på, om en tjej som hade haft köpstopp i ett år - hon hade bara köpt mat och förbrukningsartiklar (som toapapper och diskmedel), inga kläder, inga restaurang- eller kafébesök. Och jag kände att det är någonting jag skulle behöva göra. Jag har alldeles för lite pengar att röra mig med, och dom jag har, slösas alltför ofta bort på ingenting. Så, från idag, så provar jag på ett köpstopp. Men jag förbinder mig inte till ett år, jag börjar med en månad, och funkar det, så forsätter jag en månad i taget. Men jag har redan några undantag:

1. mina ATC-kort. Jag får köpa de material som behövs (dvs färg och papper, fast det har jag för ett bra tag framöver) och frimärken så att jag kan byta.

2. kläder. Eftersom jag går ner i vikt, så kommer kläder att bli för stora. Jag har en del som väntar, men jag kommer ändå att behöva fylla på (nu snackar jag om en bit framöver, i september klarar jag mig). Men jag ska försöka hålla mig till second hand och rea, och minsta möjliga antal.

3. min födelsedag. Jag fyller år om två veckor, och har planerat in en dag i Stockholm med systrar och kompis (om dom nu behagar dyka upp - annars blir det inte speciellt aktuellt), och jag har planerat in att gå ut och äta på vegetarisk restaurang/kafé (något jag faktiskt aldrig gjort, trots att jag varit vegetarian i 18 år). Men det ska bli på något billigt ställe, så det blir en slags kompromiss.

4. en brödform. Jag hittade ett brödrecept hos underbaraclara som låter väldigt trevligt - snabbt, enkelt, gott och nyttigt, och en avlång form behövs (något jag har behövt länge), så jag tänkte försöka hitta en på loppis.

Men annars så är det köpstopp nu i september. Mat och förbrukningsvaror, och sedan får jag se till att låta bli. Nu är i och för sig pengarna mest slut den här månaden, men dom räcker längre om jag kan låta bli att slösa bort dom. Målet är att kunna betala tillbaka allt det jag har varit tvungen att låna i augusti (då jag saknade inkomst), och sedan att kunna spara pengar. Min ekonomi är det jag är allra sämst på, så jag hoppas verkligen att jag lyckas med det här! Önska mig lycka till, för det behövs!

Kommentarer
Postat av: ina

ja lycka till! det behövs, skulle nog också behöva prova!

2008-09-16 @ 21:39:57
URL: http://winterbarn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0