intimt ekologiskt

En av anledningarna till att välja veganskt, är ju att det är så mycket miljövänligare. Så apropå miljö, så tänkte jag ta upp en liten miljöbov - speciellt inriktad på er tjejer! Nu kan det bli lite intimt...

Det handlar alltså om mens. Mensskydd är sällan ekologiska, dom återvinns inte, återanvänds inte, man måste köpa nya varje månad. En återkommande ond (och dyr!) cirkel alltså. Men det finns lösningar och varianter. Vill man hålla sig nära det gamla vanliga, så är ekologiska bindor/tamponger en tanke. Hos
La Postina kan man prenumerera på ekologiska mensskydd (dom har vanliga always/libresse också - men välj dom ekologiska!) helt fraktfritt dessutom, till ungefär samma pris som i butik. Renée Voltaire har börjat med ekologiska mensskydd också, Lingonvecka, finns på ICA och Coop - lite dyrare, men snygga förpackningar.

Nästa steg är återanvändningsbara skydd - tygbindor och menskopp, tex. Menskoppen används på insidan, som en tampong, och i stället för att byta och kasta, så sköljer/tvättar man den, och använder igen. Väldigt ekonomiskt i långa loppet, väldigt bra för miljön. Och dom som använder den är ofta helt lyriska över den. Jag har inte vågat än... Tygbindor återanvänds också, skölj direkt i kallt vatten, och tvätta sen i 60°. Här blir också kostnaden större till att börja med, men tjänas snart in. (Googla på tygbindor för fler återförsäljare/fabrikat - jag hittade också ett forum med möster/beskrivning för att sy egna.) Jag lutar åt att prova tygbindor, och då sy-själv-varianten.

En sak som också sparar pengar och miljö, är att behöva använda mindre bindor/tamponger. Det finns medicin på Apoteket, Cyklo-F, men den är inte billig, och vi vet ju hur dom testar mediciner på djur... En sak som jag märkt, är att sedan jag minskat på godis och sötsaker den senaste tiden, så har mensen också blivit lindrigare - jag blöder under färre dagar, och har mindre ont. Så vet du med dig att du kanske äter lite för mycket av livets söta - minska, se om det gör skillnad. (Det märktes fort hos mig, från en månad till den andra!)

Så, slut på mens-inlägget...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback