veganism i media

Ibland kan man vilja läsa mer om vad som skrivs i ett ämne man är intresserad av (jag är en total research nörd - jag har en massa böcker i olika ämnen som har intresserat mig nån gång i mitt liv, inklusive böcker om veganism), så jag har gjort jobbet åt er, och googlat på veganartiklar. Jag hittade bland annat:

Vara vegan, men hur går det med skolmaten?

Varför stör det dig att jag inte äter kött?

Veganer svälte sitt barn till döds (läs diskussionen - ett gäng köttätare som hävdar att veganer är  mindre intelligenta än dom själva, märkligt nog har veganerna argument at backa sina åsikter med, medan köttätarna bara har "veganer är idioter" - jag vet ju vad jag tycker efter att ha läst den diskussionen...)

Hetsjakten på veganer fortsätter (apropå föregående artikel)

Köttätande skadar miljön

Jonas kristna tro gör honom till vegan

Inte svårt vara vegetarian

VEGAN DÖDADE inte sitt BARN har åsikter om:

Har du veggo-sjuka?

Vandrande samhällsfara

Djur är varken mat eller kläder


Miljöargumenten räcker inte

Få veganer i skolan

Det får bli den sista artikeln jag bjussar på. Skillnaden i media nu, jämfört på 90-talet är enorm, även om mycket som skrevs då var negativt, så fanns det också positiv uppmärksamhet på veganism. Vilket också märks på antalet veganer, som nämns i sista artikeln. Då uppmärksammades djuruppfödning, -transport och slakt, jag utgår från att ingenting är annorlunda, men "ur syn, ur sinne", det är lättare att stoppa ner huvudet i sanden om man inte påminns om verkligheten. Kanske blir hanteringen av kött och köttfärs i våra butiker en väckarklocka, liksom dagens miljödebatt. Faktum är, att det är inte på något sätt hållbart för människan att fortsätta äta som vi gör idag, inte på något sätt. Det är synd, att dom som söker information om alternativen redan är dom som är frälsta, de som faktiskt behöver denna information stänger öronen, och svarar med pajkastning (ja, köttätare, jag pratar om er!). Bekvämlighet och "har alltid gjort" gör att man konsekvent dumförklarar veganer och deras argument (läs bara diskussionerna och kommentarerna till flera av artiklarna!), och samtidigt stoppar man fingrarna i öronen för sakfrågorna. Man kan ju undra - vad är dom så rädda för?

image57

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback