jag älskar listor!

Och det är alltid intressant att lära sig nya saker om folk, så jag knycker lånar den här listan från vegan pi, översättningen är min egen. Det vore jättekul om ni svarade på era bloggar, lämna en kommentar, så jag får se era svar!

1. Vilken växtmjölk är din favorit? Sojamjölk, jag köper oftast Alpros med kalcium, det funkar till det mesta. Utom at dricka, hittills har jag inte hittat någon växtmjölk som jag kan tänka mig att dricka. Möjligtvis mandelmjölk.
2. Vilka 3 recept ska du prova härnäst? när? Jag fick en asiatisk vegetarisk receptbok igår, den ska jag prova nånting ur (jag måste lära mig att laga asiatiskt!), vad och när vet jag inte riktigt.
3. Favorittoppping på popcorn (ja, det är en amerikansk lista)? Vanliga saltade. 
4. Största matlagningsmissen/katastrofen? Jag har gjort bönbiffar som har bara blivit mos, linssoppor som bränt fast i kastrullen, eller den här kanske.
5. Favoritinläggning? smörgåsgurka, gärna på smörgås med veganpastej. För en massa år sedan provade jag mjölksyrade grönsaker, och det var himla gott, tyvärr hittar jag dom inte in butikerna längre.
6. Hur organiserar du dina recept? Jag har mest kokböcker, jag hade en hög med urklipp, men eftersom jag aldrig använde dom, så blev dom slängda sist jag rensade ut.
7. Kompost eller soppåsen? soppåsen
8. Om du var strandsatt på en öde ö, och bara fick ta med dig tre matvaror... vad skulle det vara (du behöver inte oroa dig för hur du ska tillaga dom)? knäckebröd, choklad och potatis
9. Bästa matminne från barndomen? palt, pappas förstås. Jag kom tidigt på att jag inte gillar fläsk i palt, så jag har alltid fått egna flata. Med lingonsylt och margarin, så är det rena himmelriket!
10. Favoritveganglass? Tofuline Gold Stracciatella
11. Bästa köksredskapet? måste vara kniven - utan kniv skulle det bli en sorglig måltid
12. Krydda/ört du inte överlever utan? citronpeppar
13. Kokbok du ägt längst? Jag vet inte, dom kan ha rykt när jag sorterade mina böcker senast. Rosedals trädgårdskafé har varit med ett tag, den är trevlig, mycket kan göras om till veganskt.
14. Favoritsylt? hemkokt hjortronsylt, måste jag köpa, så blir det hallonsylt.
15. Bästa veganmaten att servera till en allätande vän? Spaghetti och sojafärssås, eller kanske linssoppa, eller möjligen indiskt...
16. Seitan, tofu, eller tempeh? Tofu, har itne provat seiotan, tempeh var fruktansvärt..
17. Favoritmåltid att laga? Frukost för det mesta, då jag sällan har lust att laga mat. Känns matlagning kul, lunch kanske? Middag? Eftersom jag bor själv, så går det på ett ut.
18. Vad har du ovanpå kylskåpet? Ett skåp, med kattmat i.
19. Säg tre saker i din frys utan att titta efter. vegoburgare, Tofuline Gold (jordgubb och toffee), grönkål
20. Vad står på din shoppinglista? Jag får inte komma hem utan ris, kattmat/-sand och batterier till kameran.
21. Favoritmataffär? Här i Nynäs är Kvantum bäst, men jag handlar oftast på Konsum, jag gillar ICA Maxis grönsaksavdelning. Jag kan inte vänta tills ajg provat Goodstore!
22. Säg ett recept du skulle vilja veganisera, men inte har gjort än. Jag skulle behöva jobba på julmaten - just nu tycker jag att julen suger, rent matmässigt.
23. Matbloggen du läser oftast. Eller kanske topp 3? Jag läser sällan matbloggar.
24. Favoritgodis/-choklad (veganskt)? Mörk choklad, nöt crème, hoppas på att hitta vegansk ljus choklad i Sverige.
25. Mest extravaganta matvara som du köpt på senaste tiden? tångkaviar - mums! Mycket godare än fiskkaviar!26. Hitta på en egen fråga (och besvara den). Jag använde den som redan var här.
Älskar eller hatar?
Vitlök - älskar!
Grönkål - älskar
Aubergine - äter
Selleri - älskar
Brysselkål - hatar
Koriander - hatar färsk, älskar torkad (i indisk mat)

Kommentarer
Postat av: jessica

oj, en matlista :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback