bli vegan? förbli köttätare?

Av mig kommer du aldrig att få tips om hur du äter mer och godare kött, funderar du däremot på att bli vegan, så kommer lite tips och idéer för att underlätta övergången till ett bättre, köttfriare liv.

Först av allt - köp boken
Vadå vegan? av Lisa Gålmark, eller låna på biblan (även om jag tycker att den är väldigt bra att äga, jag har läst min en massa gånger) - om du fortfarande tvivlar på att ditt beslut är det rätta efter att du läst den här boken, så ska jag äta upp min hatt! En vegetarisk, förstås, en keps kanske?

Sen, gå in på Djurens Rätts hemsida, dom har massor av bra info. Missa inte listan till höger, det är där alla godbitarna finns.

Glöm inte att surfa på nätet, det finns massor av information, argument, god mat - allt du behöver, kolla gärna min länklista, den är en bra början.

Veganska boktips hittar du här!

Och så lite tips, bara sådär, om du vill ha hjälp här och nu:

¤ Ät varierat bland allt som är "tillåtet" för veganer.
¤ Skippa inte bara köttet, utan ersätt det med linser, ärter och bönor, som ger värdefullt protein samt järn, zink och selen.
¤ Använd inte bara importerade baljväxter, utan äve svenska gula ärter och bruna bönor.
¤ Ät också nötter och frön. De ger viktiga mineraler som selen, zink, magnesium och kalcium.
¤ Välj grovt bröd som är mer mineralrikt än vitt bröd. I surdegsbröd är mineralerna mer lättillgängliga för kroppen.
¤ Var inte rädd för att bre matfett på brödet. Veganer behöver energi, välj ett mjölkfritt margarin.
¤ Jordnötssmör och sesampasta är bra brödpålägg.
¤ Till dressingar, såser och matlagning rekommenderas svenskodlad rapsolja. Den är rik på alfalinolensyra, som omvandlas till de nyttiga omega-fettsyrorna EPA och DHA, något som veganer kan få i underkant av.
¤ Välj gärna kalciumberikad sojamjölk eller gör sesammjölk på åtminstone hälften oskalade frön, som är rika på kalcium.
¤ Även grönkål är en bra kalciumkälla, liksom persilja och dill.
¤ Ta tillskott med vitamin B12.
¤ Var ute i dagsljuset minst en kvart varje dag för att få D-vitamin.
(från Hälsa nr 3/98)

Och kom ihåg att bli vegan är ett positivt, livsbejakande val - det ska innebära en förbättring av ditt liv, inte vara något jobbigt, något som du "borde", tvivlar du en liten sekund, rabbla detta mantra för dig själv: 669 kycklingar, 4 kor, 2 får, 30 grisar och tusentals fiskar. Alltså det antal liv du räddar genom att bli vegan.image36

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback