veganska barn?

Om man är vegan och i barnafödande ålder, kommer ovillkorligt frågan upp: Men om du får barn, då ger du dom kött, eller hur? Mitt svar är självklart: Tycker jag att animalisk föda är fel för mig (och resten av mänskligheten), då är det definitivt inte mer rätt för ett barn. Ibland får jag svaret, att "Men låt barnet växa upp på djurmat, så kan han/hon välja själv när barnet blir äldre", varpå jag svarar "Låt barnet växa upp på veganmat, så får det välja själv när det blir äldre". Ett val som jag inte tror blir så svårt. Nu hade jag inte tänkt skaffa barn, jag nöjer mig med katter, och dom kan jag inte föda upp på vegankost hur gärna jag än vill (även om dom äter grönsaker ibland). Men du som har/kommer att skaffa barn, det kan vara bra med lite kött (ha ha) på benen, alternativt det kan vara bra för inbitna köttätare att veta, att barn överlever och dessutom lever gott på veganmat. Information har jag hittat hos PETA.

73741-32

Hälsosam växtbaserad kost ger starka, hälsosamma kroppar med ett stort försprång i livet. Barn som växer upp på en kost bestående av främst grönsaker, frukt, gryn och bönor, med en tillräcklig mängd kalorier, växer inte bara normalt, utan har visat sig bli längre än köttätande barn.

I 7:e utgåvan av sin världsberömda Baby and Child Care, rekommenderar den respekterade barnläkaren dr Benjamin Spock att föräldrar uppfostrar sina barn på en vegankost. "Vi vet nu att en köttdiet medför skadliga effekter", skrev Spock. "Barn som växer upp på växtbaserad näring i stället för animalisk har enorma hälsofördelar. De har mindre riska att utveckla viktproblem, diabetes, högt blodttryck och vissa former av cancer... Jag rekommenderar inte längre mjölkprodukter... En gång i tiden betraktades komjölk som något väldigt begärligt. Men forskning, tillsammans med klinisk erfarenhet, har tvingat läkare och nutritionister att omvärdera denna rekommendation."

Många barn är mer eller mindre tydligt allergiska mot mjölkprotein. Snuva och invärtes problem som förklaras med förkylningar och kolik kan vara tecken på laktosintolerans.
Barnläkare finner ofta att kroniska öroninfektioner och andningsproblem försvåras när mjölk är en del av ett barns kost. Mjölkdrickande har också kopplats till astma och invärtes blödningar och misstänks trigga barndiabetes, en sjukdom som orsakar blindhet och andra allvarliga följder. Barn kan få all kalcium de behöver f¨rån vegetaabilisk föda som broccoli, kikärter, mandlar, svarta bönor, tahini, torkade fikon, kål, tofu, berikad sojamjölk och apelsinjuice - utan risk för att utveckla allvarliga hälsoproblem som kan följa dem under resten av deras liv.

En film om veganska barn och deras föräldrar hittar ni här:
http://www.current.tv/studio/media/2683042
Mer information hittar ni på:
http://www.VegSource.com
http://VegetarianBaby.com


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback