majsplättar

Var tok-ambitiös nu på förmiddagen, och lagade lunch till imorron. Eller snarare var det så att ajg inte hade mycket att välja på, jag jobbar hela dagen imorron, och är inte hemma förrän vid elva ikväll, så vill jag ha lunch imorron, så var jag tvungen att laga den nu. Skåpen ekar tomma hemma, så det blev "ta-vad-du-har", och det blev inte alls illa.

Majsplättar (sådär 2 portioner)

Blanda 2 dl mjöl (jag hade bara ljust fullkorn, skulle ha använt dinkel annars), 1 tsk bakpulver, 1 tsk salt, lite peppar, lite cayenne. Rör i ca ½ dl tomatkross, ½ burk majskorn, en liten näve färsk basilika som strimlats, tillsätt 2 tsk Orgran äggersättning utrört i 4 tsk vatten (eller 1 dl veg. grädde). Häll på vatten (eller veg. mjölk) till en tjock smet.
Grädda tjocka plättar (som amerikanska pancakes) i olja eller margarin. Jag får nog lov att äta dom som dom är, men skulle servera dom med sallad och en tomatsås, eller salsa med bönor, men det har jag inte hemma.
Våga prova!

73741-18

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback