barndomsmiddag!

Jag åt riktigt god middag igår, en riktig barndomsnostalgitripp, fast på veganska:

Spaghetti och sojafärssås

Sätt på en kastrull med pastavatten, salta rejält.
Hacka gul lök, fräs i olja eller veg. margarin. Tillsätt sojafärsen, fräs  lite till. Pudra över 1-2 msk mjöl(beroende på hur mycket färssås du gör), rör runt, häll på veg. mjölk och ev. lite veg. grädde. Krydda med soja, salt och (citron)peppar. Låt puttra en stund tills det tjocknar. Blir det för tjockt, tillsätt mer mjölk.
Nu är det säkert läge att hälla i pastan i det kokande pastavattnet (jag använde Kungsörnens fullkornspasta, som jag tycker är godast), och koka enligt paketet.
Och sedan är maten klar, bara häll av pastavattnet, och servera.

Säg den unge som kan skilja på sojafärssås och djurfärssås, dom kommer att äta med stor glädje! Om någon undrar var tomaterna tog vägen, så är det så här min pappa gör sin djurfärssås, och det är så här jag är uppväxt med den. Tomaterna gör jag hellre en god tomatsås av.

Våga prova min variant! Snabb, god, enkel - tyvärr inte så billig, sojafärs är dyrt (varför det förresten, soja är en superbillig råvara, och en kossa äter många gånger den mängd sojabönor som hamnar i min gryta).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback