köttätarmiddag!

Ja, alltså, den var helt vegansk, min middag igår, men annars en riktig köttätarmiddag - stekt tofu, små, hela ugnsstekta potatisar, gröna ärtor och brunsås. Supergott! Försök själv, lätt som en vegan-plätt!

Skala små potatisar, lägg dem i en ugnsform/plåt smord med olja, krydda med salt, peppar (jag använder bara citronpeppar, mycket godare), cayennepeppar och vitlökspulver, stek i 175° i ca 1 timme, rör om ibland. Stek skivad tofu (jag gillar marinerad), jag kryddade bara med citronpeppar. Jag tycker att tofu är godast ganska hårdstekt, så ganska hög värme alltså, och håll koll på att den inte blir bränd. Koka frysta ärtor. Gör en brunsås: koka upp veg. mjölk (jag tillsatte lite veg. grädde också, vet inte om det gjorde någon större skillnad), krydda med lite grönsaksbuljong, salt, peppar, soja. Red med mjöl utrört i veg. mjölk (mängder beror på såsmängd - bättre ta lite i taget än att ta för mycket på en gång). Har du tajmat in det ordentligt, så är sås, tofu och ärter klara precis när du tar ut potatisen ur ugnen. Bjud sen vilken köttätare som helst, så kanske du fått höra för sista gången "men vad lever ni på".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback