6 dagar köpfri - och en miljöutmaning

Jag är inne på 6:e dagen med köpstopp, och än så länge är det inga större problem - att jag inte har några pengar underlättar en del... Självklart försvårar det en massa, men det gör det omöjligt att falla för frestelser. Som faktiskt inte har varit speciellt många - jag har haft några "vill köpa"-ögonblick, men har inte haft några större problem med att förtränga dom igen. Märkligt nog (med tanke på att jag är en riktig shopaholic), så är det en lättnad med köpstopp - jag har aldrig råd att köpa allt det jag vill, nu ska jag inte göra det, vare sig jag har pengar eller inte. Jag tänkte ge hela min ekonomi en genomkörare - jag har köpt (och börjat använda) kassabok, och ska göra upp en följbar budget (som ska följas!). Jag tänkte också passa på att göra en del andra förändringar - jag ska bli bättre på att köpa ekologiska grönsaker och frukter (jag köper redan ekologiskt nästan alltid annars), och jag ska försöka att äta bara lördagsgodis, både för hälsan och för plånboken.

Jag känner mig träffad av underbaraclara´s utmaning, via Ekobloggen:

Utmaningen går ut på att lista tre bra och tre dåliga saker man gör mot miljön, samt tre sätt man vill bättra sig på.

De 3 bästa sakerna;

Jag äter huvudsakligen veganskt, och väljer ekologiska alternativ så ofta jag kan.
Jag har ingen bil, och åker bara kommunalt - när jag inte går, förstås.
Jag handlar nästan bara second hand, både kläder och inredning.

De 3 sämsta sakerna;

Min lägenhet är el-uppvärmd, och jag använder vanliga glödlampor.
Jag sliter och slänger lite väl mycket hemma (även om jag säljer mina saker vidare second hand) - jag skulle bli bättre på att inte vilja ändra om hemma hela tiden.
Jag köper nästan aldrig ekologiskt frukt och grönt.
3 saker jag vill bli bättre på;

Börja använda lågenergilampor.
Handla närodlat och enligt årstid - och ekologiskt, förstås!
Komma ihåg tygkassarna till affären.

Och jag utmanar alla som känner sig träffade - passa på att göra 2009 till ett miljövänligare år (det ska jag göra i alla fall), och börja redan här med att fundera över vad du redan gör, och vad du kan göra bättre! Berätta gärna om du antagit utmaningen!

Kommentarer
Postat av: Susanne

Hej syrran! tack för den fina muggen igen =)

tänkte du ville se mitt julpynt som jag va stolt över :) hann inte lägga in den bra bilden vart inte lika stämmningsfullt med blixt på fotot, du hittar bild här; showid137024page0order1.html" rel="nofollow">http://www.pixbox.se/usrshowid137024page0order1.html

kram!

2009-01-07 @ 21:41:39
Postat av: Lisa

Det blir lättare och lättare om man satt köpstopp. Man känner inte så stort behov. jag blev lite sådan när jag studera.

2009-01-08 @ 12:02:00
URL: http://pinkfriday.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0