godsaker!

Jag håller på med mina yngsta systrars julklappar (en av dom), och är halvvägs klar med deras julrecept-böcker. Jag tillbringade lite affärsspring med att leta efter fotoalbum, när jag i stället borde ha gått direkt till fotoaffären - jag hittade precis det jag ville ha, 15 kr/styck - perfekt! Jag har bytt ut fram/baksidor med Nalle Puh till något snyggare och juligare (hela böckerna går i ljusblått och brunt, så framsidan är mörkbrun med ljusblå blomslingor, och så jättesnygga etiketter jag köpt på Lagerhaus), och håller som bäst på att skriva recept. Det blir den bästa sortens receptbok - nästan bara godsaker!

Samtidigt tänkte jag tipsa om en julklapp jag gjorde till en annan av mina yngre systrar för några år sedan - jag köpte en blank skrivbok, och så fyllde jag den med bakrecept (uppdelade i kategorier, som tex choklad, bullar, tårtor...), och så frågade jag närmaste släkten om deras favoritrecept, och så lade jag in dom också i boken. Just det där med släktrecepten kände jag mig riktigt nöjd med! Man skulle kunna kombinera ihop mina båda idéer, och göra en julrecept-bok av fotoalbum, men bara fylla den med släktrecept - det är lite extra roligt att kunna vidarebefordra dom, så att dom inte blir bortglömda. Speciella för mig, är mormors Fingrar (av resten av världen kallade Pitepojkar) - mums!

Fingrar (Pitepojkar, Anisbröd...)

100 gr smör
1/2 l fingervarm mjölk
50 gr jäst
1 dl strösocker
1 tsk salt
1 msk anis
1,4 l vetemjöl

Degen arbetas ihop, dock ej för länge, och jäses i 30 minuter. 
Kavla ut degen til centimetertjocka plattor.
Skär strimlor 2,5 x 6 cm. Skåra varje strimla två gånger på en av långsidorna(som ett E) och böj bakåt så att skårorna öppnas lite.
Låt jäsa ytterligare 15 minuter.
Fritera i het rapsolja i järngryta, ca 2 minuter på varje sida.
Låt dom rinna av på hushållspapper.
Sockra och NJUT.
OBS. Sockra bara det som går åt, frys in osockrat.


Kommentarer
Postat av: Jessicapersika

hej! Inte visste jag att du var så sugen på jul redan, men jag är också det. Och vi brukar ha samma jul-längtan!!!



Är du inne i en inredningsfas!

Många fina bilder du lagt in. Du är bra på detta med att blogga.



Vill du fira jul med oss?



Vi ses och hörs, förresten jag har köpt julklappar redan(kanske jag redan hade sagt?).



kramar jessica

2008-10-14 @ 17:00:23
Postat av: Chokladälskaren Vendela

Låter mumsigt :)

Besök min mumsiga chokladblogg, det mesta om choklad!

2008-10-14 @ 17:02:58
URL: http://barachoklad.blogg.se/
Postat av: Andrea

Ojoj, gud vad tidigt du är ute! Men gud vad härligt ändå att få det gjort i tid :)

2008-10-14 @ 17:04:55
URL: http://andreaaggestal.blogg.se/
Postat av: Anonym

IIIH! Min mormors bullar! har jag ätit hela mitt liv, det godaste som finns!

2008-10-21 @ 20:21:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0