skäggiga nöjda trynen

Inte speciellt mycket inredning, kan jag medge, men det är inte helt fel att gå omkring hemma med  ett stort leende på läpparna. Vilket jag har gjort sedan jag läste denna krönikan av Hannes Dükler i Metro igår (14/3):

När blev svenskan ondskans och mörkrets språk? Jag upptäckte nyligen det ryska folkmetalbandet Svartby med bandmedlemmarna Giftsvamp, Lindwurm, Torhall, Hök och trummisen Somna. Men det allra lustigaste med Svartby är att de sjunger på svenska trots att de uppenbarligen inte är helt på det klara med vad de sjunger, bara att det (tydligen) låter ondskefullt. Svartby har släppt femspårs-EP:n "Tomte" och fullängdaren "Kom i min kittel". Jag har inte hunnit lyssna på någon av låtarna och är inte säker på att jag vill det heller, men låttexterna som finns att läsa på deras hemsida är fantastiska. I låten med den skräckinjagande titeln "Hemska små båtar" sjunger Torhall "Som rovdjur i strandgräset/Hemska små båtar seglar/Skäggiga nöjda trynen/Tittar ut bord". Otäcka "Skada över ER!!" inleds med "För mord av furor och granar/Åke den vedhuggare/Var dömd till häxors/Utvald hämnd - till skada!/Hans dötter ser han/Som krokiga hemska trollen/Hackade dem som kål/En tjej flydde bort i skogen". Och jag förstår verkligen ingenting. Mer än att Giftsvamp och de andra verkar förbannat arga, på oren svenska.

Är inte medlemmarnas namn underbara? Är inte texterna helt fantastiska? Jag har rivit ut texten, den sitter som gjuten varje gång jag behöver lite uppmuntran!

PS! Lyssna på dom här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0